Podcast Joost

Olof: We kijken naar Traditieprojectserie 03 van Jaap Kroneman en dat doen we met Joost. Joost vertel wat zien we?

 

Joost: Nou wat zien we, we zien een kunstwerk dat hier in de wandelgangen ook wel het decolleté wordt genoemd. Het is eigenlijk een soort vierluik. Dus we zien vier decolletés en bij alle vier zien we nou een mannen- of vrouwenhand. Dat is wat onduidelijk. Maar het blouse wordt wat omlaag getrokken zodat we wat beter nou ja het decolleté kunnen bekijken. Naar binnen kunnen kijken zal ik dan maar een beetje plat zeggen.

 

Olof: waar moet je aan denken als je dit ziet?

 

Joost: Ja. Het is op een bepaalde manier spannend. En niet zo zeer omdat het gaat om het decolleté an sich. Maar het gaat meer om de handeling die hier plaatsvindt. Het is toch eigenlijk iets wat je niet zomaar mag doen. Of hebben de vrouwen wellicht toestemming gegeven. Nou dat is ook wat onduidelijk. Maar het roept dus een beetje in die zin spanning op. Er is me eerder gevraagd hoe zou je dit kunstwerk willen noemen. Toen noemde ik het foei, van het mag niet.

 

Olof: Je hebt een bijzondere relatie met het kunstwerk toch?

 

Joost: Ja het heeft heel erg lang op mijn werkkamer gehangen. Dat was in de tijd dat we nog naar de kelder konden om kunstwerken te halen. Dan konden we ons eigen kunstwerk uitkiezen om uit te kiezen op de kamer.

 

Olof: Had je deze zelf uitgezocht?

 

Joost: Nee. Ik zat met een vrouwelijke collega op de kamer en zij ging hier dus voor. Juist om de reacties van de collega's te horen. Ze hield wel van een beetje stennis schoppen dus dit hebben we dus meegenomen. Ik had zelf een ander kunstwerk meegenomen. Maar wat we natuurlijk deden. We hingen het kunstwerk aan de overzijde. Dus mijn kunstwerk hing boven mij en haar kunstwerk hing boven mij. Zodat zij natuurlijk naar het kunstwerk kon kijken. Maar wat gebeurt er dan. Dan komen er collega's binnen en dan is het wel grappig wat de veronderstelling is. Die denken meteen oh ja Joost jij zult wel die decolletés uitgezocht. Want dat heeft een vrouwelijke collega niet gedaan. Die veronderstelling zit daar dan achter. Wat dus niet klopt.

 

Olof: Je zei net het is een beetje spannend, je noemt het ook wel foei. Wat voor een gevoel roept het nog meer op als je hiernaar kijkt?

 

Joost: Nou ja kijk ik vind het ook wel grappig is als kunst een beetje spannend is of emotie oproept. Of als het discussie oproept. Dat soort hele kleine discussies hadden we dan ook af en toe in onze werkkamer dus dat roept het ook bij mij op. Het is een stuk waar je echt met elkaar over kunt praten van nou wat zien we nou echt. Is die mannenhand is dat nou een mannenhand. Je ziet weinig beharing namelijk, is het dan zelfs een vrouwenhand. Is hier nou toestemming voor geweest of nou niet? Een andere discussie, is het nou vervelend om hier naar te kijken op het moment dat je nietsvermoedend langs het kunstwerk loopt. Nou ik vind het altijd heel leuk als kunst dat soort dingen oproept. Maar daar is niet iedereen even van gecharmeerd. Dat heb ik ook wel gemerkt.

 

Olof: Je hebt het nu in ieder geval niet meer op je kamer  hangen. Weet je waar het gebleven is?

 

Joost: Volgens mij ligt het ergens diep in de kelder, in de kast afgesloten met verboden kunst of zo. Want er is een moment geweest dat we naar het flexibele werken zijn gegaan. Toen konden we geen kunst meer op de kamer hangen, want we hebben geen kamer meer. Toen heeft het een tijdje gehangen in 1 van de vergaderkamers. Daar is toen een behoorlijke discussie over losgebarsten door enkele mensen die hebben aangezwengeld dat ze hier niet naar willen kijken op het moment dat ze in een gesprek zetten. Dat vond ik ook wel interessant want we hebben toen ook een bijeenkomst gehad met die mensen die hebben geklaagd en die mensen die een wat langere relatie hadden met dit kunstwerk. Daar hebben we gesproken over wat mag kunst wel en niet zijn op je werkplek bij wijze van spreken. Ik zal je zeggen ik zat daar een beetje aan tafel van waar maken jullie je nou zo druk om. Het is toch leuk als je kunst hebt wat wat oproept. Waar je het over kunt hebben met elkaar. Maar ik moet wel zeggen dat ik in de loop van de tijd wat meer begrip gekregen, voor met name de vrouwelijke collega's die hier toch hele vervelende gedachtes bij hebben. En zich op de een of andere manier ook bedreigt voelen als ze op een werksituatie met dit soort kunst worden geconfronteerd.

 

Olof: Duidelijk een kunstobject met een dubbele kant.

 

Joost: Ja zo kun je dat inderdaad zien. Heet is ook maar net wat je er zelf uithaalt. Hoe je het zelf beleeft. Ik beleef dit verder niet als bedreigend of agressief. Ik kijk er natuurlijk met een hele neutrale blik naar. Om heel eerlijk te zijn niet eens met een heel mannelijke blik, want ik val niet eens op vrouwen. Dus dat zit er ook niet achter. Maar er zijn ook met name vrouwelijke collega's die in een vergaderkamer en dit stuk hangt er ook, dat ze zich heel ongemakkelijk voelen ook ten opzichte van de mannelijke collega's waarmee ze aan tafel zitten. Of we ons dat altijd evengoed kunnen voorstellen als mannen weet ik niet. Maar het is een gegeven. Dus toen constateerden we ook wel, kunst op de werkplek dat kan maar we zitten hier niet op een museum. Naar een museum ga je toe en dan kies je er voor om naar dingen te kijken. Op de werkplek en zeker op een afgesloten vergaderkamer is dat vrij moeilijk. Dan kies je er niet meer voor maar word je er mee geconfronteerd en kan je niet weg. Dus ja dan moet het maar de kelder in.

 

Olof: Daarmee zorgen we voor een omgeving waarbij kunst hangt die mensen willen zien.

 

Joost: Ja die mensen willen zien, met als gevaar dat je dan ook wel weer naar een bepaalde mainstream gaat en misschien wat vlees nog vis wordt. Maar goed het argument dat we hier geen museum zijn maar een werkplek vind ik wel een sterk argument.

 

Olof: Helder, dankjewel.

Overlay sluiten

Afspraak

Begin

Einde

Ben je erbij?

Nog geen aanwezigheid doorgegeven.

Maximaal aantal aanmeldingen bereikt, je kunt je niet meer aanmelden.

Locatie

Afspraak downloaden naar eigen agenda

Overlay sluiten

Genodigden

Deze genodigden komen

Deze genodigden komen misschien

Deze genodigden komen niet

Deze genodigden moeten nog reageren

Overlay sluiten

Repeterende afspraak!

Wil je de gekozen optie voor alle repeterende afspraken doorvoeren of alleen voor deze afspraak?

Een momentje...

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.