Doe mee, denk mee, praat mee

Blogs & achtergrond

Bekijk hieronder de blogs, interviews en filmpjes en praat mee.

Wil je zelf een blog of artikel schrijven of een link naar een filmpje of website plaatsen? Dat kan. Klik op 'Bericht toevoegen'. Hiervoor heb je wel een profiel nodig.

  • Week van Erfgoed en Ruimte in de Achterhoek levert veel inspiratie (Link naar Filmverslag)

    De identiteit van de Achterhoek wordt onder andere bepaald door bijzondere landschappen, gebouwen en verhalen. Tegelijkertijd heeft de regio te maken met uitdagingen als een veranderende economie, krimp en leegstand. In september 2017 is De Week van Erfgoed en Ruimte (WEER) georganiseerd, waarbij het ging over de vraag hoe de identiteit van de Achterhoek behulpzaam kan zijn bij deze uitdagingen.

     

    Deze film geeft een korte impressie van deze bijzondere week die veel inspiratie heeft opgeleverd.

     

    Naast experts op het gebied van erfgoed en ruimte,  deden ook ondernemers, bestuurders, ambtenaren, basisscholen, maatschappelijke instellingen en burgers mee. Samen op zoek naar de identiteit van de Achterhoek. Met als basis het erfgoed, de verhalen en de tradities van de streek, maar ook de maakindustrie en nieuwe innovatieve projecten. Vanuit die identiteit werden ruimtelijke en economische vraagstukken bekeken. Zoals lege winkelstraten, leefbaarheid in de kernen, herontwikkeling van monumentale gebouwen en de omgang met de energie- en duurzaamheidsopgave.

     

    Denken in kansen

    De week was een initiatief van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE) waarbij zeven Achterhoekse gemeenten meededen: Aalten, Berkelland, Doetinchem, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Winterswijk en Zutphen. De provincie Gelderland, het Cultuur- en Erfgoedpact Achterhoek en het Gelders genootschap leverden ondersteuning. De week bevatte vijf keer een dagprogramma met inleidingen, presentaties, excursies, workshops, dialoog en discussie. Elke dag van de week bespraken maximaal zestig genodigden een thema met elkaar, telkens op een andere locatie in de Achterhoek. De thema’s waren: historische stadsranden, stormramp, naoorlogse stadscentra, duurzaamheid en vitale stadscentra. De insteek was om te denken vanuit kansen en niet vanuit beperkingen.

     

    Meer informatie en videoverslag

    Meer informatie over WEER, de aangesloten partners,  het programma, presentaties en beeldmateriaal is te vinden op de website https://weer-achterhoek.nl/.

     

     

  • Spijkerkwartier verandert in pop-up galerie

    Op 7 en 8 oktober is er weer een Kunst op de Koffie weekend vol kunst, verbeelding en nieuwe ontmoetingen op plekken waar je anders niet zo maar binnenkomt; huiskamers in het Spijkerkwartier in Arnhem. 25 kunstenaars zullen verspreid over de hele wijk hun werk exposeren. Daarnaast zijn er verschillende performances te zien.

    Deze editie zijn er drie tentoonstellingsvormen. Twaalf kunstenaars zullen hun werk exposeren in de huiskamers, welke zij inrichten als pop-up galerie. Tien kunstenaars zijn in opdracht van Kunst op de Koffie aan de slag gegaan met site-specific werk, dat speciaal gemaakt is voor de huiskamer waar zij dit zullen gaan exposeren. Daarnaast zijn er drie kunstenaars die werk maken in een meester-gezelconstructie. De meesters hebben eerder deelgenomen aan Kunst op de Koffie en hebben zelf een gezel uitgezocht, waarmee zij een dialoog aangegaan zijn over de manier van samenwerken, om tot een gezamenlijk kunstwerk te komen. Onder de 25 geselecteerde kunstenaars bevinden zich Marnix Goossens, Wouter van Riessen, Jans Muskee, Mirjam Kuitenbrouwer, Louise te Poele en Mireille Tap. De kunstenaars zullen tijdens Kunst op de Koffie allemaal aanwezig zijn om de toeschouwers te ontmoeten en over hun werk in gesprek te gaan. Merendeel van de kunstwerken is te koop.

    Performanceprogramma
    Op zondagochtend 8 oktober zal om 11:00 een zondagochtendconcert gegeven worden door One Room Ensemble. Dit concert zal plaatsvinden in de Lommerd, reserveren is niet nodig. Op 7 en 8 oktober zijn tussen 13:00 en 16:30 in café Vrijdag, cafetaria Dolfijn en Spijk! performances te zien van Sjors Bindels, Mariël Smit en Pim Steinmann.

    Van Spijker tot spijker
    Er zal dit jaar ook een expositie te zien zijn in Museum Arnhem, naar aanleiding van de vraag: welke kunst hangt er eigenlijk bij de bewoners van het Spijkerkwartier aan de muur en waarom? Van 30 september t/m 15 oktober zullen 23 geselecteerde kunstwerken worden geëxposeerd in de Koepelzaal van Museum Arnhem, allen voorzien van een persoonlijk verhaal van de eigenaar.

    Meer info: www.kunstopdekoffie.nl

  • Making and Metal Masterclass Making and Metal Dinsdag 30 mei t/m 3 juni 2017 Andelst, Gelderland

    Voor een week van inspiratie en verdieping in metaaltechnieken, nodigde Making and Metal zeven makers uit met een visie om te werken en te creëren met ijzer.

    Making and Metal koos zeven makers die altijd al wilden werken en ontwerpen met metaal. In de masterclass van Making and Metal konden Akko Goldenbeld, Delphine Lejeune, Petra Beins, Philip Weber, William van Herwijnen, Judith Hebly en Kevin Aerts zich een hele week onderdompelen in de wereld van metaal en werken met de beste Nederlandse meesters om zich te verdiepen in een bepaalde techniek of materiaal.

    De week vond plaats bij Mondra opleidingen in smeden in Andelst (Gelderland). In Gelderland wordt van oudsher ijzererts gewonnen en verwerkt. Erts is al vanaf het begin van de IJzertijd van ongekende economische betekenis geweest. Van het zogenaamde Nederlandse ijzeroer zijn door de eeuwen heen miljoenen kubieke meters afgegraven en in heel Europa verhandeld. Stichting from Craft to Art & Smederij Cornelis Pronk Nederland nam dit lokale ijzer en de historie als uitgangspunt voor een week lang intensief werken en bewerken van metaal.

    Making & Metal Masterclass
    Deze week was bedoeld voor young professionals die enthousiast zijn om nieuwe toepassingen voor traditionele technieken te bedenken. Zowel technisch opgeleiden als designers kunnen zich aanmelden. Technieken waar deze week mee gewerkt kan worden zijn: werken met metaal, smeden, etsen, emailleren, ciseleren, 3D printen.

    Making and Metal werd georganiseerd door Stichting from Craft to Art & i.s.m. FCP Smederij Cornelis Pronk, Provincie Gelderland
    Mondra smederij
    Mondra opleidingen

    In 2016 vond Urban Crafts IJzer plaats, een soortgelijke week in Ulft i.s.m. Mondra. Een van de deelnemers was ontwerper David Derksen, lees hier meer over zijn ervaring.

    Making and Metal wordt ondersteund door Fonds voor Cultuur Participatie en Provincie Gelderland.

    Voor een video terugblik op deze werkweek klik op de volgende video link : https://vimeo.com/220471862

  • Aandacht voor het werk van kunstenaar Herman Gordijn

    In Museum MORE in Gorssel is momenteel een grote overzichtstentoonstelling te zien van het werk van Herman Gordijn (1932 – 2017): “Met een stevig en uiterst divers oeuvre neemt Gordijn een buitengewone plaats in binnen de Nederlandse kunstwereld. Zijn werk roept intense emoties op en heeft een tijdloze zeggingskracht. De tentoonstelling biedt een overzicht van hoogtepunten uit 60 jaar uniek kunstenaarschap met schilderijen, etsen en gravures.”

    Herman Gordijn is met 14 werken vertegenwoordigd in de Kunstcollectie van de Provincie Gelderland. In de collectie bevinden zich voornamelijk portetten van Gordijn waarin duidelijk te zien is dat menselijk verval een belangrijk thema is binnen het oeuvre van de onlangs overleden kunstenaar. Hij staat bekend om zijn genadeloze portretten waarin de afgebeelde mannen en vrouwen er vaak mistroostig en melancholisch uitzien.
    Gordijn werkte met een aantal favoriete modellen die hij veelvuldig heeft geportretteerd, waaronder het model Mona. Zij is onder andere te zien in de ets Vrouw met biljardkeu: “Deze lange en slanke jonge vrouw met het smalle gezicht, de verlengde kin, een mooie haakneus, sensuele ronde lippen en grote melancholieke lodderogen zou een van Gordijns belangrijkste modellen worden in de jaren zeventig en begin jaren tachtig. Hij vereeuwigde haar in tekeningen, etsen en schilderijen. Een echte vriendin werd Mona niet, maar haar vertrouwen in Gordijn was groot genoeg om hem haar geheim te vertellen, namelijk dat ze een vrouw in een mannenlichaam was.”

    De Provincie Gelderland verzamelt werk van kunstenaars die een band met Gelderland hebben. Herman Gordijn werkte gedurende zijn leven afwisselend in Montpellier, Den Haag, Amsterdam en Terschuur gelegen in Gelderland. De kunstenaar is tevens overleden in Terschuur.
    De kunstcollectie bevindt zich in Het Gelders Huis te Arnhem.

    Voor MORE maakte Plaatsmaken een filmportret van Herman Gordijn.

    De tentoonstelling Herman Gordijn | Het niet-perfecte is perfect in Museum More in Gorssel is nog t/m 1 oktober te bezoeken.

  • Wat doet de Provincie precies voor net afgestudeerde culturele ondernemers?

    Daphne Seegers 18-07-2017 1 reacties

    Blog Sabine Winters, d.d. 18 juli 2017

    Veel jonge creatieve mensen  met ondernemersplannen of een projectplan weten niet waar ze moeten zijn voor steun bij de realisatie van hun project. En dat terwijl de Provincie Gelderland zich juist als aanjager en verbinder wil opstellen om creatieve ondernemers kansen te bieden.

     “We hebben behoefte aan voorlichting over de Provincie. Het zou fantastisch zijn als iemand ons zou kunnen helpen om de aanvraag in te dienen. Maar ik weet niet goed hoe of waar ik bij de Provincie moet zijn en ik denk dan aan langdurige en ingewikkelde procedures. Of dat echt zo is weet ik niet. ”

    Kunstenaar Mireillle (27) , Ghislaine (29) en Arash (27) ervaren dat er nog steeds veel jonge afgestudeerde collega’s naar de Randstad vertrekken om een carrière op te bouwen. Zij verwachten dat een oplossing ligt in het bieden van een podium voor experiment en samenwerking. Met serieuze plannen om met een tentoonstellingsruimte een platform voor hun generatie creëren, gaan ze in de tegenaanval.

    “ We vinden het jammer dat grotere steden weglopen met de fantastische en ambitieuze mensen die onze stad opvoedt ( ArtEZ alumni). Daarom willen we voor studenten en afgestudeerden een thuishaven bieden in het centrum van de stad. Niet een plek buiten de stad maar midden in het centrum, waar experiment kan en mag plaatsvinden.”

     “ Het lijkt er op dat onze generatie zich niet betrokken voelt bij het creëren van een  kunstrelatie met de stad en liever vertrekt naar de mogelijkheden die de Randstad biedt. Wij willen een tegengeluid laten horen en samenwerken met studenten en alumni. Om talent hier in Arnhem te motiveren willen we een ruimte creëren voor nieuwe input , invloed en experiment. ”

    “ Het probleem is, dat er weinig gehoor wordt gegeven wanneer we ons projectplan willen presenteren, Je hoort wel eens van bekenden dat de Provincie een rol zou kunnen spelen in het opzetten en begeleiden van onze plannen. Maar waar kunnen we terecht, met wie moeten we praten? Is er een traject dat we kunnen volgen of criteria waaraan we moeten voldoen om serieus te worden genomen bij de Provincie?”

    In verschillende gesprekken met beginnende creatieve ondernemers en kunstenaars over de rol van de Provincie kwam hetzelfde probleem naar voren: ze hebben geen notie van wat de Provincie kan doen als aanjager van hun plannen.

    Moet de Provincie duidelijker laten zien wie zij is en wat zij doet? Denk daarbij bijvoorbeeld aan (online) aanwezigheid en bereikbaarheid. Zal dit van invloed zijn op het stimuleren van jonge talenten en nieuwe initiatieven?

     

  • "Nederland is een topfestival rijker"

    ...zo twitterde Russell Postema, eindredacteur van Omroep MAX / NPO Radio 4, na de live uitzending van het openingsconcert van het Internationaal Kamermuziek Festival Ede.

    En dat was nog maar het begin van wat een memorabel weekend zou worden. Van 25 tot en met 28 mei kon iedere muziekliefhebber zijn hart ophalen met diverse concerten, masterclasses, educatie en film op de mooiste locaties in Ede.
    Als organisatie kijken we terug op een prachtig festival dat smaakt naar meer. De lovende reacties van de (inter)nationale bezoekers en musici stimuleren ons om het festival uit te bouwen, en we zien nu al uit naar editie 2018.

    Het Internationaal Kamermuziek Festival Ede is een initiatief van de Edesche Concertzaal, in brede samenwerking met diverse culturele instellingen in de gemeente Ede. Veel dank aan de provincie Gelderland, de gemeente Ede en het Prins Bernhard Cultuurfonds voor hun financiële bijdrage.
    Wat mij betreft heeft het festival het in zich om uit te groeien tot een gevestigde naam in de FoodValley. Het draagt bij aan de cultureel-economische ontwikkeling en aantrekkelijkheid van de regio.

    Om dit aan te tonen geven we u graag een terugblik op het festival: op de programmering, de artiesten, de bezoekers en de locaties.
    Hopelijk raakt u ook enthousiast over het Internationaal Kamermuziek Festival Ede, en helpt u ons om de volgende editie mogelijk te maken, van woensdag 8 t/m zondag 12 mei 2018!

    Nando Eskes
    directeur/eigenaar Edesche Concertzaal

    PS: Geniet nu na van het volledige openingsconcert met o.a. Schuberts Forellenkwintet!

  • 400 jaar Franciscanen in de Achterhoek

    Het Heiligenbeeldenmuseum in Vorden-Kranenburg besteedt in 2017 door middel van een thematentoonstelling aandacht aan het feit dat 400 jaar geleden de Minderbroeders Franciscanen vanuit Duitsland in de Kranenburg kwamen om voor de overgebleven katholieke bevolking na de reformatie de zielzorg te verrichten. Zij hebben een belangrijke rol gespeeld bij het standhouden van het katholieke geloof in dit deel van de Achterhoek waarbij ook plaatsen in de wijdere omgeving zoals Lochem en Ruurlo werden bediend. Na de bouw van een eigen klooster naast de in de 1855 door Pierre Cuypers ontworpen Antonius van Paduakerk werd deze rol nog versterkt. Ter ondersteuning van deze tentoonstelling is een informatieve film gemaakt die aan bezoekers en groepen (waaronder ook bovenbouw schoolklassen) een chronologisch en historisch inzicht geeft van de oprichting van de kloosterorde, de verspreiding vanuit Italië over de rest van Europa en hun werkzaamheden in dit deel van Gelderland. Deze productie kon mede tot stand komen door een subsidie van de Provincie Gelderland in het kader van het Programma Versterken maatschappelijke rol kleine musea.

    22 mei 2017-05-21 Ton Rutting

    Voorzitter Bestuur Heiligenbeeldenmuseum

    www.heiligenbeeldenmuseum.nl

  • Foto's van het voormalige Vitesse stadion Nieuw Monnikenhuize door Bart Sorgedrager

    Bij de provincie Gelderland werken vele Vitesse fans die zeer verheugd zijn dat deze voetbalclub de KNVB beker heeft gewonnen. Afdelingshoofd Sjak Arts is er één van. Hij heeft er dan ook voor gezorgd dat op zijn afdeling twee foto’s hangen van het voormalige Vitesse stadion Nieuw Monnikenhuize. Deze foto’s uit de kunstcollectie Provincie Gelderland zijn onderdeel van een serie documentaire fotografie over voetbalaccommodaties die fotograaf Bart Sorgedrager heeft gemaakt in opdracht van de provincie Gelderland. In het kader van deze opdracht heeft Sorgedrager details van diverse Gelderse stadions gefotografeerd. De foto’s die op de afdeling hangen, tonen de VIP tribune en het paadje achter het scorebord van stadion Nieuw Monnikenhuize.
    Projectmanager Ben van Ginkel en projectassistent Jan van de Wouw kiezen beiden graag de flex-werkplekken waar deze foto’s hangen. Zij hebben alle twee een bijzondere band met Vitesse. Van de Wouw is scout geweest bij de club en Van Ginkel woont vlakbij de locatie waar (het inmiddels gesloopte) Nieuw Monnikenhuize heeft gestaan. Hij loopt nog dagelijks over het paadje dat zichtbaar is op de foto van Sorgedrager.

     

  • Kunst in de openbare ruimte: participatie van bewoners?

    Heidi Linck 26-04-2017 0 reacties

    Toen curator Hanne Hagenaars mij vorig jaar voor de Biënnale Gelderland uitnodigde om een tijdelijk kunstwerk te maken in participatie met bewoners van de Arnhemse wijk De Molenkom (De Nieuwe Weerdjes), twijfelde ik of ik daar wel op in moest gaan. Participatie met bewoners. Moest ik ze soms gaan vragen wat ik moest gaan maken? Of, erger nog, moest ik met hen samen het kunstwerk gaan maken? Sommige collega kunstenaars zeiden: doe het niet, want je laat je misbruiken voor een agenda die niet de jouwe is. Blijf autonoom!

    Dat laatste was precies mijn wens: autonoom blijven in een opdrachtsituatie die op zijn minst de mogelijkheid in zich droeg om die autonomie op te geven. Want behalve de curator stelde ook de woningcorporatie, die eigenaar is van de sociale huurwoningen in die wijk, eisen. Die wilde alleen toestemming geven voor een kunstwerk waar de wijk zelf blij mee was, ook al was dit een tijdelijk project. Ze hadden mijn website gezien en ze wilden geen klachten. En participatie was voor hen de manier om dat te voorkomen.

    Maar klachten zijn er altijd over alles wat je in de openbare ruimte doet en al helemaal als het om kunst gaat, omdat er geen nut of noodzaak is om de lelijkheid mee te goed te praten. Kunstprojecten die tot stand komen in participatie met burgers, vanuit de wens om daarmee klachten over het kunstwerk te voorkomen, zijn gedoemd om in ieder artistiek opzicht te mislukken.

    Waarom ik toch twijfelde in plaats van de opdracht direct te weigeren, was dat het idee van participatie toch ook mijn nieuwsgierigheid prikkelde. Kan ik participatie dan niet juist vanuit het kunstwerk zelf en vanuit mijn eigen agenda inzetten? Kunnen wij niet voor elkaar wat betekenen, in plaats van dat ik alleen voor hen wat zou moeten betekenen? Waarom zouden participatie en autonomie elkaar bij voorbaat uitsluiten? Ik besloot die vragen te gaan onderzoeken in mijn kunstproject in De Molenkom.

    Al snel bleek dat er in deze wijk geen sprake is van ‘de’ bewoners. Er wonen mensen met verschillende culturele achtergronden, leeftijden, inkomens, smaken en meningen. Elke bewoner is anders en ze zijn ook niet een grote hechte familie. Sommigen hebben elkaar in dit project zelfs voor het eerst gesproken.

    De grauwe architectuur in de publieke buitenruimtes versus de vele kleuren die ik binnen in hun huiskamers had gezien, bracht me op het idee om met de bewoners te gaan praten over kleuren. Ik nodigde ze uit op een mooie zomeravond en het werd tot mijn vreugde een goed bezochte bijeenkomst. Ik vroeg ze om achter op papiervellen, die ik had beschilderd in een kleur, te schrijven wat ze van die kleur vonden om op basis daarvan over die kleur verder te praten. Elke kleur bleek bij de een favoriet en bij de ander juist helemaal niet. De ene kleur werd met een prettige persoonlijke herinnering geassocieerd, zoals een reis naar een ver land, maar bij de ander riep het pijnlijke herinneringen op. Een bepaalde kleur geel deed de een denken aan smakelijke appels en de ander aan giftig zwavel.

    Maar wacht een even. Was ik nog wel autonoom bezig? Want tot dan toe gebruikte ik in mijn werk nooit kleur. Kleuren hadden voor mij geen enkele betekenis. Ik had ze dan ook niet nodig. Meestal verf ik het zwart. Want dan blijft alleen de vorm over. En in mijn werk wil ik eigenlijk alleen vormen laten zien, van architectonische objecten en structuren die ik ergens anders heb gezien. Maar nu werkte ik in een omgeving dat zelf al een kleurloos en donker architectonisch object was. Het aanbrengen van kleuren in dat object zou een interventie worden die die grauwheid zou kunnen duiden zoals een sokkel onze aandacht vestigt op een sculptuur. Het waren nu voor mij echter niet zomaar kleuren meer. Toen ik de panelen schilderde, herinnerde ik me bij elke kleur wat elke bewoner daarover had gezegd. Door de participatie kregen de kleuren nu voor mij voor het eerst een betekenis: hun betekenis.  

    Tijdens en na het ophangen van die panelen kreeg ik ondanks de participatie toch ook kritische reacties:

    ‘Hoe kan een kleur zelf nou kunst zijn?’
    ‘Waarom is dat paneeltje zo klein?’
    ‘Ik had toch gezegd dat ik goud niet mooi vind!’
    ‘Waarom is dit nou weer nodig?’
    ‘Waarom hang je ze zo op als reclameborden?’
    ‘Waarom heb je ze zo slordig beschilderd?’
    ‘Waarom is dit kunst?’
    ‘Word jij hier voor betaald?’

    Vragen en reacties, die op een paar na een gedroomde uitkomst van een kunsteducatie-project hadden kunnen zijn. Want ze laten zien dat die mensen echt goed keken. Of ze er nou blij mee waren of niet, men was betrokken bij het kunstwerk en ik kreeg daar op straat een inhoudelijk contact met ze. De soms best felle kritiek deed me even slikken, maar toen ik de panelen aan het einde van de Biënnale weer weghaalde, kwamen er bewoners naar buiten:

    ‘Waarom moeten ze nou weer weg?’
    ‘Wat komt er voor terug?’
    ‘Mag ik er een hebben?’

    Ik zocht niet naar een kleur die alle bewoners zou behagen. Die bestaat ook niet. En als ik had geprobeerd om tot een compromis te komen met een kleur waarin iedereen zich had herkend, dan had ik alle kleuren door elkaar moeten mengen.

    En dan waren alle panelen grijs geweest. Kleurloos.


    Heidi Linck
    Beeldend kunstenaar en jurylid prijsvraag Maak Gelderland Mooier

     

  • Carnaval!

    De afgelopen dagen is er weer volop Carnaval gevierd! Wij blikken daar nog even op terug met de foto’s van Martijn van de Griendt. Hij heeft in opdracht van de Provincie Gelderland een aantal van deze taferelen vastgelegd. Deze werken maken deel uit van de serie documentaire fotografie van de provinciale kunstcollectie. De provincie verleende sinds 1996 jaarlijks opdrachten aan fotografen voor een serie foto's die belangrijke aspecten van Gelderland en de Gelders laat zien.

    Martijn van de Griendt studeerde zowel aan de School voor Journalistiek in Utrecht als aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij maakt met name portret series veelal met jongeren als onderwerp en zijn werk was te zien in onder andere Vrij Nederland, NRC Handelsblad, Nieuwe Revu en tijdschriften als ELLE en AvantGarde. Sommige projecten hebben ook geleid tot een boek. Een mooi voorbeeld daarvan is zijn langstlopende project: 'Hassan en Hoesein' een serie waarvoor hij al bijna 20 jaar een Marokkaans-Nederlandse tweeling volgt.

    De foto’s voor de Provincie Gelderland maakte hij in 2013. Voor een deel van deze serie fotografeerde hij Gelders die zich op allerlei manieren bezig hebben gehouden met Duurzaamheid. Zo maakte hij foto’s op Boomfeestdag, Duurzaam Manana maar ook bij Carnaval is tussen alle feestelijkheden door aandacht voor duurzaamheid wat goed te zien is op de foto bij deze blog.

    Klik hier om meer werken uit deze serie te zien uit de Kunstcollectie van de Provincie Gelderland.